top of page

המושג מינימליזם כאורח חיים


“In the pursuit of knowledge, every day something is added. In the practice of the Tao, every day something is dropped.” Lao Tzu


גרפיקה ואנימציה : סטודיו S.A.I.L , כל הזכויות שמורות



מהו מינימליזם באמת ? על קצה המזלג..

השיח על מינימליזם הולך וגובר בעולם העיצוב ומתפרש לעתים קרובות כטרנד או סגנון עיצובי כלשהו, אך האמת היא שהוא היה שם מאז ומעולם בשיח הרוחני ובתורת המזרח, לא כסגנון עיצובי או כטרנד מסוים אלא כצורת חיים של ממש. ישנם שימושים רבים במושג המינימליזם כאשר מדובר בפריטים או בעיצוב מרחב, האמת היא שאורח חיים מינימליסטי איננו קשור לסגנון מסוים כמו צבע קיר או עובי המדף הקליל שרכשנו (סתם דוגמה גסה) אלא נהפוך הוא, זוהי צורת הסתכלות פתוחה ולא סגורה לצורה מסוימת, סגנון, צבע או עובי בהכרח. נראה כי לא תמיד יש הבנה מלאה של מה זה באמת מינימליזם שהיא תורת חיים ואורח חיים של ממש.


דרך חיים מינימליסטית מייצרת בהירות לגבי החזון שלך, לגבי מה חשוב לך ולמה (שאלת השאלות!) היא מנתבת אותך למקום שלך שהוא רק שלך ולא של אף אחד אחד, לערך הזה יש השפעות מדהימות לאין ערוך. כאשר אתה נמצא במקום של בהירות ואותנטיות יש לכך הד זה משפיע על כל תחומי החיים שלך... פיננסי, בריאותי, נפשי, חברתי וזה על קצה המזלג. אורח חיים מינימליסטי זה לא אומר רק להפחית את הדברים שבבעלותך זה הרבה מעבר, זה להבין מה הם הדברים בחיים שלהם אתה מקדיש זמן שלא תורמים לך ומרוממים אותך אלו שגוזלים ממך הנאה, שמחה ונוכחות. זוהי דרך חיים שדורשת תרגול על בסיס יומי, דיוק הוא תהליך והוא לא קורה ברגע אבל כאשר זה קורה התחושה היא כאילו הסירו מעלינו עול, כאילו הורידו מאיתנו את כובד החיים ואת כל המסכות שרכשנו בעמל רב לאורך חיינו המערביים.


אורח חיים מינימליסטי הנו תורה רוחנית של מאות שנים. זוהי תפיסת עולם ודרך חיים ממש שניתן להתבסס עליה אבל החשוב ביותר להבין שהיא איננה דרך חיים אחת להפך, היא דרך ייחודית לכל אדם-מקום-זמן. הדרך איננה מתקיימת באותו אופן בכל אדם אך ישנם הדברים שעומדים בבסיס ההבנה של אורח חיים מינימליסטי.


הדברים שעומדים בבסיס ההבנה של אורח החיים המינימליסטי הם:

פחות היקשרות והיאחזות אל עבר- משמעות וכוונה: במיינדפולנס ובתורת המזרח ישנו ישנם את עקרונות מהם נולד הסבל או בשפת הז'ארגון דוקה, כאשר אחד מחמשת הדברים שמייצרים הכי סבל הנו היאחזות. כאשר אנו נאחזים בדברים אנו סובלים יותר ולמה? כי לא ניתן לאחוז בחיים באמת ולכן תמיד נתאכזב ונסבול אם נמשיך להיאחז. סגנון חיים מינימליסטי מאפשר לאנשים להפחית את ההיקשרות שלהם לדברים חומריים אל עבר משמעות וכוונה. ההתמקדות היא לאו דווקא להיפטר מדברים או להיות בלי כלום ההפך, הרעיון הוא לקדם את הדברים בעלי הערך ולהפחית/להסיר את כל מה שמסיח אותנו מהם. – מה שמכוון אותנו לחיים המחייבים כוונה.


מרחב, זמן וחופש- בעולם בו אנו חיים היום ובקצב המהיר אנשים עובדים יותר מידי שעות במתח וחרדה והם אפילו לא יודעים למה. כיוון שלא היה להם אפילו דקה לעצור ולשאול. לחץ ידוע כדבר שמייצר תחלואה גדולה יותר, חוסר נוכחות והנאה מהחיים. מינימליזם מאפשר קצב אחר בכך שהוא מדייק אותנו ואת המרחב שלנו. ומייצר איכות של זמן, מרחב וחופש.

חווית שפע וסיפוק- רבים וטובים מאיתנו שגדלו על ברכי העולם המערבי נמכרה האשליה שחיים טובים זה יותר... יותר מרחב, בית גדול יותר, יותר רכוש כמו מוצרים, רהיטים, בגדים וכו'. הפרדוקס הוא שאלו בעצם מייצרים תחושת חוסר תמידית מה שמוביל לחוסר שפע גם בתחושה וגם במציאות, כמו כן גם, חוסר נוכחות כיוון שאיננו אף פעם מרוצים או מסופקים ממה שיש. מינימליזם מתקשר לסיפוק והכרת תודה על מה שיש, דבר אשר ידוע ביכולותיו לייצר תחושת שפע בחיינו.


נוכחות ברגע – חווית החיים: קשה למנות את כל היתרונות של היכולת להיות נוכח ברגע על קצה המזלג אבל ננסה, החיים מורכבים מסדרה של חלקיקים של רגעים קטנים קטנים שאנו לא רואים אותם מרוב על הרעשים ולכן הרבה מאיתנו לא באמת מאושרים. לאושר מייחסים המון משמעויות כאלה ואחרות אבל עבורנו אושר הוא הרגע ! היכול להצליח להיות נוכח ברגע אחד זה מה שבונה חיים מאושרים. זה מאפשר למערכות היחסים שלנו לגדול, להיות יותר עמוקות ומשמעותיות, להיות בשלווה עם עצמנו, להתפתח, לגדול, למצוא את הקול שלנו ולבנות דברים גדולים מסדרה של הרבה הרבה רגעי נוכחות קטנים. ברגע יש דגש על החוויה משם נולדים דברים מדהימים. האורח חיים המינימליסטי מזמין את האדם לקחת נשימה עמוקה ולשים דגש על הרגע והחוויה.


ביטחון ותחושת שליטה שלא תלויה בדבר- מאז ומתמיד מטבע האדם, האדם שואף לקבל רוגע דרך ביטחון ושליטה הבעיה היא שרוב הדברים שאנשים מנסים לשלוט הם לא ניתנים לשליטה וצריך ללמוד לשחרר אותם. במינימליזם אנו לומדים להבחין בין מה שכן בשליטתנו. ברגע שאנו מבינים מה חשוב יותר לנו (חשוב להבין שהכוונה היא לנו לא לאף אחד אחר) אנו מתחילים לדייק אותו ואז אנחנו בתחושת שליטה וביטחון כיוון שאנו אדונים ולא נשלטים על ידי מלא מלא דברים שלא רצויים לנו שכן במסגרת שליטתנו. השליטה האמתית מגיעה כאשר אנחנו לוקחים את האחריות על על עצמנו ועל המרחב והדברים שבשליטתנו.


אותנטיות- לחיות חיים אורח חיים מינימליסטי מביא אתו דבר נפלא והוא אותנטיות וחזרה הביתה למקום שממנו הגענו ואליו נשוב... יורדים הקולות והרעשים לאט לאט ואנו מקבלים את החופש להיות אנחנו שזה שלעצמו זה מתנה הכי נפלאה שאפשר לקבל בחיים. כאשר אנחנו במקום שלנו אנחנו יצירתיים, טובים לאחרים ולעצמנו יותר מתמיד.

דיברנו באופן הבסיסי ביותר של תורת העולם וממש על קצה המזלג, ניתן גם להעמיק ולהבין מהו הקשר בין אורח חיים מינימליסטי עליו אנו מתבססים ב S.A.I.L לבין תכנון ועיצוב MINI. בקרוב מאמר על ה הבית הקטן והמעבר לחירות ודיוק המדבר על הקשר שבין אורח חיים מינימליסטי לבית MINI

מוזמנים גם להעמיק באתר שלנו ולקרוא על אופן העבודה שלנו- 6 העקרונות של S.A.I.L לעיצוב באופן שמדייק את האדם.




לכניסה לכל עבודות ה- MINI שלנו באתר לחץ כאן

ליצירת קשר לחץ כאן

לחזרה לעמוד הראשי של הבלוג לחץ כאן

מוזמנים לעקוב אחרינו בפיסבוק או באינסטגרם




bottom of page